annacarina

att älska världens alla hörn -år 2013 spenderas i Los Angeles

Shanghai- I'm in love

Kategori: Allmänt

Tillbaka i Beijing efter en helt jäkla fantastisk helg i Shanghai och jag har numera en major crush på denna underbara stad. Skillnaden mot Beijing var att Shanghai är betydligt mer västerninspirerat och det kändes inte lika mycket China som Beijing men ändå China, perfekt kombination (ingen kanske fattar men det går liksom inte att säga det på annat sätt). Och vilken arkitektur! Alla hus var helt sjuka byggnader, med en blandning av gammalt och nytt. Det nya var som hämtat ur framtiden, asfränt!

Vi har gjort så mycket roligt och häftigt att jag inte vet var jag ska börja eller sluta.
Höjdpunkten (bokstavligt) var när vi åkte 100 våningar upp och besökte VÄRLDENS HÖGSTA observation deck. Det var så jäkla häftigt att jag trodde att jag skulle kissa på mig. I hissen slog det lock för öronen och det var helt sjukt att se när den räknade uppåt för varje våning man åkte, ända till 100. Och fort gick det! Sen när man kom upp var det svindel och sug i magen på hög nivå. Det var glasfönster hela vägen som lutade lite utåt så jag var tvungen att känna med handen för att se så att det verkligen var glas och att jag kunde gå fram. AH, det pirrar i magen bara jag tänker på det. Härifrån såg man hela Shanghai och att vi var där på kvällen när det var mörkt och bara miljontals lampor överallt gjorde ju saken ännu bättre. Stället heter Shanghai Financial center, 100 våningar, det är helt sjukt! Dessutom smalnar hela byggnaden av däruppe (bild nedan, vi stod precis ÖVER hålet) och det är bara en ca 6 meter bred gång att gå på med glasfönster och på vissa ställen glasgolv så att man såg rätt ner. Jag undrar hur det går till att bygga en sån byggnad egentligen, undrar om den svajar i vinden...
Ja, det var iallafall bland det häftigaste jag varit med om (China fortsätter att imponera, big time).



I  lördags kväll var det Shanghai uteliv för hela slanten och vi började med en klubb som hette Shelter. Skulle vara ett coolt ställe enligt någon hemsida som listade Shangais klubbar. Och coolt var det. Shelter ligger i en gammal bunker under jorden och de hade spunnit vidare på det temat och behållt den rundade väggarn och det gråa, betongiga. Mörkt som tusan var det och rått, det var en häftig känsla. Musiken var svinhög och det kändes som att hjärtat skulle hoppa ut pga basen, härligt. Dock var det inte riktigt vår typ av folk där eller vår typ av musik. Om jag säger såhär, alla var antingen höga som hus eller speedade till max. Japp, så var det! Jag kunde inte slita blicken från DJ:en för han var helt GALEN!

Det var iallafall ett häftigt ställe men efter någon timma bestämde vi oss för att gå vidare till ett ställe som var lite mer vår cup of tea. Vi tog taxi till M1NT, en riktig inneklubb. Upptäckte att det var lång kö och blev ännu mer uppgivna när vi förstod att alla i kön hade bokat bord och fick vänta ändå. Ett bord gick på typ 5000 RMB, ~5500 SEK så vi kände att vi kanske inte riktigt stod högst upp på listan... Men man ska aldrig säga aldrig. Det kom fram en kille till mig och Rachael och sa att han ville gifta sig med oss. Vi stod och skrattade och pratade lite med honom och sen visade det sig att hans kompis hade VIPkort och det slutade med att vi gick förbi hela jävla kön, utan att betala en krona (eller yuan). Då hade vi väntat i ca 5 min, tackarrrrrrrrr!

Väl inne på M1NT, som för övrigt är känt för sitt haj-akvarium, var det sjukt bra musik och jättemycket folk, fördel västerlänningar. Vi hade en superkväll!

Nu sitter jag på internshipet och behöver jobba lite. Har mer godbitar att dela med mig av från Shanghai men det tar vi någon annan gång!
Slänger upp lite bilder imorgon, har dem inte just nu.

-An Xin

Kommentarer

  • Anna säger:

    Nu längtar jag ännu mer!! Resfebern har börjat göra sig tillkänna :)

    2012-04-17 | 14:30:47
  • Gustav säger:

    Åhhhh vad jag längtar tillbaka till Shanghai! I februari sätter jag mig på planet igen! Can't wait to go!

    2012-04-24 | 22:19:41

Kommentera inlägget här: