annacarina

att älska världens alla hörn -år 2013 spenderas i Los Angeles

Xi'an

Kategori: Allmänt

Hej bloggen,

I'm still alive! Har varit på resande fot i dryga 36 timmar och har redan upplevt hur mycket som helst. Vet inte om min hjärna klarar av 2 veckor till av fler intryck. Det började dock med att hela resan blev "bakskjuten" och vi åkte från Beida 9.30 på morgonen istället för 17.00 p.m. Alltså blev det panikpackning i hela Shao Yuan 5 och alla sprang runt som yra höns med tvättpåsar och resväskor. Vi hoppade på ett tåg som skulle ta 13 timmar. Nice, 13 timmars tåg i China, bakfull, stressad och vaaaaaarm. Dock så hade vi bäddar att ligga på så det blev en och annan nap och mycket runtmys och skitsnack. Ganska mysigt att känna 30 pers på samma tåg så man kan springa runt och sitta och prata på varandras sängar. Obs, inga sovbäddar med kupéer à la Sverige inte. Man ligger 3 i rad uppåt i öppen korridor, alla från Beida sov högst upp och där har man typ 40-50 cm i höjd att röra sig på. Plus att det var SVINvarmt och luktade rök (ja, man får röka var man vill) och svettiga kineser, kvaaaaaaaaaaaaaaavt! Pappa, du hade fått grav panik!

Efter 13 h landade vi i en småstad, checkade in på ett hotell kl 01.30 på natten och hade 2,5 h på oss att sova och duscha av oss lite inrökt res-svett och sen bar det av till nästa tåg igen. Hyfsat trött när klockan ringde 03.46!
Vi hoppade på ett liknande tåg med sovbäddar 05.15 och hade 5 h till slutdestinationen för helgen, Xi'an. Jag landade direkt i sängen (som var obäddad och förmodligen nersvettad av ngn annan precis innan) och slocknade. Min hjärna fattade ingenting! Blir konstigt när man sover i några timmar hit och dit under 24 timmar.

Jag vaknade 09.15 på tåget och kikade ner från min bädd. Döm av min förvåning när jag möts av minst 5 kineskillar/män som står nedanför min bädd och tittar upp på mig när jag nyvaken, yr och med håret på ända förvirrat kikar upp.
- Ni hao, fick jag fram och sen la jag mig ner och drog täcket över huvudet igen. T.o.m jag kan få för mycket uppmärksamhet ibland!

Idag har vi besökt Xi'an terracotta army (listed by UNESCO World Heritage Site). Riktigt asfränt, googla! 7000 terracottasoldater i naturlig storlek, byggda ca 210 BF. De vaktar kejsare Qins grav. Det är ca 7000 soldater men bara 1000 av dem syns idag för de andra är övertäckta av jord för att skyddas från att frätas sönder av luften. De håller på och försöker komma på en teknik att bevara dem så att de kan gräva fram alla men än så länge går det inte. Därför får man bara se en del av dem men det var nog så häftigt!

Nu är klockan 23 och vi har precis käkat och fått tillgång till lite wifi på hotellet. Jag planerar att sova inom 30 min för att återställa kroppen efter jetlag trots att jag har befunnit mig i samma tidszon hela tiden. Konstigt det kan bli!

- An Xin
Ps. Bilder kommer någon annan gång, orkar inte bråka med China idag.

Kommentarer

  • Kerstin o Kjell Bengtsson säger:

    Hej kära Anna o tack för kort, gjorde oss jätteglad.

    Bara 2 v tills Du hamnar i Sverige igen, kram Kerstin

    2012-05-02 | 13:25:57

Kommentera inlägget här: