annacarina

att älska världens alla hörn -år 2013 spenderas i Los Angeles

Ni hao ma?

Kategori: Allmänt

Wo hen hao!
= Hur mår du? Jag mår bra! Wohoooooooooo, jag kan! (Dock är det fyra olika tecken som ska sitta över bokstäverna och de är jätteviktiga för det finns fyra olika sounds som man använder hela tiden men jag orkar inte leta fram alla dessa på tangentbordet.)

Ärligt talat var klassen idag SVINSVÅR! Läraren gick sjukt fort fram och hon kan typ inte kontrollera sig så varannat ord hon pratar ör engelska och varannat ord kinesiska--> jättelätt att hänga med^^
Tills imorgon har vi glosor och vi ska kunna räkna till 10 samt veta alla tecken och sounds till detta, wow. Jag och Johanna har varit ute och gått och försökt lära oss ordet och ljuden och det måste låtit sjukt kul när vi gick runt på campus gator och skrek massa ord på nybörjarkinesiska. Idag upptäckte vi en del av campus som vi inte varit på förut, fatta vad stort det är här! De höll på och rev några gigantiska byggnader i mörkret med stora monstermaskiner och nej, det var inte avspärrat. Luften var full med äckligt byggdamm så vi fick hålla för munnen. Byggnadsarbetarna hade inte ens masker på sig, nice job och fina lungor!

Idag har jag ätiti sushi från ett sånt där rullband där man plockar de tallrikar man vill ha när de åker förbi på disken, det var skoj och asgott. Jag har ju inte gillat sushi förut men så har jag ju inte ätit det i Beijing heller.. Henrik, du skulle varit med, du hade nog suttit där i flera timmar och käkat!
Jag har även besökt H&M men det var precis som hemma faktiskt så vad ska jag där och härja för?!

Henrik, wu ài ni!

- Anna

Kommentarer

  • Erik Johansson och Johanna Eklind säger:

    Det låter som att du har det riktigt grymt Anna! Fan vad häftigt med en sån stor stad. Känns bra att veta att du verkar trivas, och att dom är snälla mot dig. Saknar dig lite här när vi läser detta, fast bara lite ;) Nu lite frågor som vi funderar på här på Tunaholmsvägen 23:

    1. Hur är dina rumskompisar?

    2. Var är dom från?

    3. Är ert rum stort?

    4. Hur långt är det till skolan?

    5. Hur kommer du till skolan?

    6. Hur många kackerlackor har du sett totalt?

    7. Ungefär fem?

    8. Finns det några svenskar som du träffat?

    9. Isf, vart är dom från och hur länge ska dom vara där`?

    10. Kan du säga meningen "Vilken är din favoritfärg?" på kinesiska än?

    11. Vilken är din favoritfärg egentligen?

    12. Har du sett några katter än?

    13. Vem saknar du mest här hemma, Erik lr Johanna?

    14. Ska ni på några utflykter snart?

    15. Hur luktar kineserna?

    16. Har ni sett några kändisar?

    17. Vad är värst med Peking?

    18. Vad är bäst med Peking?

    19. Hur är vädret?

    20. Är det verkligen sant att korridor heter långtrånggång på kinesiska?



    Take care, vi hörs! Pusspuss

    2012-02-02 | 21:29:49
  • Sofia säger:

    Heeej Anna! Det e så kul att läsa att resan och allt gått bra för dig och att du verkar trivas. Plugga på kinesiskan som bara den nu så du kan lära mig när du kommer hem igen. :) Ser fram emot det!

    Ta hand om dig PUSS KRAM

    2012-02-02 | 23:59:49
  • Karin säger:

    2012-02-03 | 03:43:41
  • Karin säger:

    Haha kanske ska skriva nåt med! men får väl skylla på att kl snart är fyra på natten och jag har varit vaken i två timmar, det mest spännande som hänt under de två timmarna är att Domarn kräkts på hallgolvet:-P. härligt att höra att du trivs och jag är SJUKT imponerad över att du ens kommit på tanken att lära dig kinesiska! Kram :-)

    2012-02-03 | 03:55:51
  • Matilda säger:

    Sushi? Really, Anna, really?

    2012-02-03 | 11:01:58

Kommentera inlägget här: