annacarina

att älska världens alla hörn -år 2013 spenderas i Los Angeles

Springbreak

Kategori: Allmänt

Tillbaka i Beijing efter 6 dagars springbreak som spenderades i södra Kina. Vilken semester!!! Jag har spenderat mina dagar i landskap som sägs vara världens vackraste och jag kan inte tänka mig att det finns häftigare omgivning någon annanstans! Vi har spenderat dagarna med att gå och gå och gå och gå och cykla och cykla och cykla i svincool natur.

Jag har badat i en grotta full med lera, cyklat igenom små små byar, åkt på en liten båtgrej gjord av bambu med en gammal kines som "stötte" fram oss på floden med en lång bambupinne, matat vattenbufflar med blommor, sett vilda apor, kommit vilse med cykeln och hamnat mitt i en lerig apelsinodling, träffat kvinnor med hår längre än till knäna, besökt LongLi rice terraces, sett en show på floden som var regisserad av samma kille som ordnade invigningen till OS 2008, firat St Patricks day och druckit min första hela (och sista) Guiness, vandrat i en gigantisk grotta och mycket mycket mer. Jag är supernöjd med resan och det kunde inte ha varit bättre eller häftigare!

Guilin och Yangshou är fyllda av massor med berg, höga toppar som sticker upp överallt. Alla byar ligger liksom emellan topparna och man är hela tiden "instängd" mellan massor av höga berg som är täckta av grön skog, riktigt häftigt! Vattnet i floderna är tropiskt grön/blått och helt klart och vi har äntligen fått lite värme. Det har varit ca 20 grader varje dag. Dock var luftfuktigheten väldigt hög (till skillnad från Beijing som är snustorrt) och jag har varit blöt om fötterna i 6 dagar i sträck. Vi bodde på två olika hostel (25 kr/natt) och jämfört med Ghana var detta rena lyxhotellen så det var väldigt skönt. Tom riktiga toaletter och det hittar man inte ofta i Kina. Ena dagen hyrde jag, Johanna och Nelson (de tre svenskarna) varsin cykel (11kr för en hel dag) och gav oss ut och cyklade. Vi tog det lite som det kom och cyklade fel ganska många ggr men det gjorde inget för vi fick se så sjukt mycket häftiga saker. Vi hamnade i små byar mitt ute i ingenstans och hejade på kineser som stod och brukade sin jord, som att åka tillbaka i tiden. Som jag skrev kom vi lite fel och fick leda cyklarna över en lerig åker men det slutade med att vi hamnade helt rätt iaf, vi tog bara en roligare väg.

LongLi rice terraces är riktigt häftigt. Eftersom det är så kuperat där såh har bönderna gjort trappsteg i alla toppar så att de har plats att odla på. Dessa trappsteg är flera hundra år gamla och att stå högst upp och titta ut över detta var så jävla häftigt!!! Det var en lååååång och läskig biltur dit uppför en väg som slingrade sig upp längs berget med över 90 graders vinklar och en halvmeter till kanten men det var det verkligen värt!


Nu ligger jag i sängen på dormet i Beijing och är sjuk. Sista dagen innan vi skulle åka hem drog jag på mig en rejäl feber och fick Malariaflashback när sängen var helt dränkt av svett när jag vaknade. Flög och reste hela dagen igår så kroppen fick aldrig riktigt återhämta sig efter de intensiva "semester"dagarna så jag får sota för det nu. Skippar kinesiskan idag och vilar upp mig inför ytterligare äventyr. Nästa fredag kommer Henrik och då ska jag visa honom hela Beijing med omgivning, måste vara kry då!

Summa summarum, springbreak i Guilin/Yangshou har varit helt jävla fantastiskt!

Puss och kram An Xin

Jag laddar upp lite bilder men ingen fattar hur fränt det var i verkligheten:)

Kommentarer

  • Matilda säger:

    ÅH! Vilken semester! Krya på dig bästaste. Puss

    2012-03-20 | 10:44:22

Kommentera inlägget här: