annacarina

att älska världens alla hörn -år 2013 spenderas i Los Angeles

Min bror och hans sambo

Kategori: Allmänt

Idag har jag skypat halva dagen med min bror och hans sambo. Fan vad jag älskar dem!!!! De får mig att må hemskt bra. Jag önskar att jag fick ta hit dem och krama om dem jättehårt.
 
I övrigt har jag sammanställt en artikel och kommenterat den, my weekly assignment för professor Barker. Denna vecka hittade jag en artikel i The economist om hur Haiti planerar att stämma FN vars kassa och inadequate sanitation tydligen ska vara orsaken till 5000 fall av kolera. Problematiken ligger i att FN inte tillkännager fallen och hävdar att det inte är de som har orsakat spridningen, trots tunga bevis. Dessutom uppfattas det som att FN anser sig "stå över" de lagar och regler som finns trots att de själva ligger bakom väldigt många internationella lagar som finns idag. Ban Ki Moon har gjort ngt uttalande kring detta som, pga omständigheterna, verkar rätt klantigt. Nu väntar en stämning från Haitis sida och de vill dra upp fallet i både USA och Haiti. Återstår att se om the courts tar sig an fallet.
 
Spännande för mig som läser international law, kommer USA överhuvudtaget kunna ta upp det? De har ju egentligen inget med saken att göra eftersom allting har hänt på Haiti. Det är även intressant att spekulera kring vilka konsekvenser detta kan få om det nu blir så att fallet hamnar i rätten. FN kastar in hyfsat mkt pengar varje år till Haiti, senast över 200 miljoner för att bota och vaccinera mot just kolera. 
 
Man kan också se det ur en annan synvinkel: Hur mkt ansvar ska man lägga på FNs axlar när det sker olyckor i samband med deras arbete? I detta fallet var det så att kolera (förmodligen, inget spikat) har spridit sig via vattnet från en av FNs anläggningar för fredsbevarande. Dvs, FN är där för att hjälpa och bidrar med väldigt mycket gott till Haitis befolkning. Nu har det ju dock slagit tillbaka, ska man tvinga FN att ta ansvar för det? Ska de, utöver att bota de som blivit sjuka, betala skadestånd också? Ta pengar ur FNs ficka, som kunde gått till att hjälpa andra, för att betala skadestånd pga ett misstag?
 
Det är svårt! Om jag applicerar situationen till mitt eget lilla mikroperspektiv så jämför jag när jag skulle åka hem från Ghana och hade en dags visum för kort. De i tullen blev ju svinarga och ville att jag skulle hosta upp massa pengar för att jag hade stannat för länge, jag var inte tillåten att vara där. Jag, precis livrädd för den gigantiska, kolsvarta mannen med militärkläder och machine gun, stammade fram att jag ju faktiskt varit där för att hjälpa och arbetat gratis på både skola och på barnhem i 3 månader. Skulle jag behöva straffas för det, för mitt lilla 24timmars misstag.. Dock är ju dessa situationer ganska olika eftersom det på Haiti handlar om 5000 fall av kolera, levande människor med familjer som blir lidande. Om det dessutom visar sig att det skedde pga bristande sanitet och hygien på anläggningen är det ännu värre. Ett misstag som kunde förebyggts!
 
 Så, det är vad jag har ägnat min dag att fundera på. När jag inte pratade med Erik och Johanna såklart :)
 
- AJ

Kommentarer

  • Erik säger:

    Saknar dig si<3

    2013-07-18 | 13:17:04

Kommentera inlägget här: